Home STIRI STIRI Teatrul Evreiesc de Stat Bucuresti: program 28 ian - 3 feb 2013

Teatrul Evreiesc de Stat Bucuresti: program 28 ian - 3 feb 2013

Teatrul Evreiesc de Stat Bucuresti: program 28 ian - 3 feb 2013
Raluca Cristea
Miercuri, 30.01.2013
La cererea publicului, Teatrul Evreiesc de Stat reia spectacolul "Papusarul", de Gilles Segal, in regia lui Alexander Hausvater. Vor avea loc o reprezentatie pe data de 2 februarie, ora 19, si doua reprezentatii pe 3 februarie, orele 11 si 19.
Spectacolul de duminica, 3 februarie, ora 11, va fi urmat de o intalnire a publicului cu regizorul spectacolului si cu actorii din distribusie, pentru a marca necesitatea creatiei pe tema Holocaustului - o tema ce nu apartine trecutului, ci dimpotriva, prezentului si viitorului.

Pentru aceasta intalnire, cu regizorul spectacolului si cu actorii din distributie, intrarea este libera!

Gilles Segal traieste in Frana, si este o personalitate artistica binecunoscuta in mediile teatral-cinematografice de-acolo, fiind deopotriva actor, autor si regizor. S-a nascut in 1932 in Romania, la Falticeni. Dupa studii de filozofie la Sorbona, devine mim in trupa lui Marcel Marceau (unde joaca printre altele in 1958 in Les Matadors, de M. Marceau).

Este un actor de teatru, film si televiziune foarte solicitat: a jucat diverse roluri in filme (devenind cunoscut in rolul spargatorului Giulio din faimosul film al lui Jules Dassin, Topkapi, 1964) si in spectacole importante ca cele realizate dupa texte sau scenarii ale unor autori clasici si contemporani - Peter Weiss (Marat-Sade), Jean-Claude Grumberg, Milan Kundera, Shakespeare, Corneille, Cehov, Samuel Beckett, Peter Turrini s. a.

Este de asemenea si un apreciat dramaturg, scenarist si prozator. Dintre piesele sale menionam in primul rand Papusarul din Lodz (1980), si Monsieur Schpill et Monsieur Tippeton, piesa distinsa cu mai multe premii prestigioase: cel al Societatii Autorilor si Compozitorilor Dramatici (SACD), pe 1995, si doua premii Molière (pentru cel mai bun autor si cel mai bun spectacol al anului), pe 1996.

Autorul piesei relateaza povestea vieii unui celebru papusar supravieuitor al unui lagar de concentrare, care, refugiat intr-o camera din Berlinul anului 1953 - la opt ani de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial si al prabusirii Reichului nazist, in anul morii lui Stalin, al executarii sotilor Rosenberg si al Razboiului Rece aflat in faza lui primara, foarte virulenta - refuza sa creada ca razboiul si cosmarul s-au incheiat, recreand in ascunzatoarea lui cu ajutorul papusilor lumea in care a trait si care i-a ramas vie in memorie. 

Alexander Hausvater aduce pe scena aceasta lume a umbrelor, recurgand cu ingeniozitate la papusi si diverse obiecte neinsufletite. Regizorul declara despre spectacolul sau:

„ O celebrare a instinctului de supravietuire, un moment in care lumea se opreste pentru a sarbatori viata in toata complexitatea ei. Bazat pe un personaj real, am inceput odiseea personajului, intrebandu-ma daca si eu, in condiiile date, as fi avut curajul, nebunia, vivacitatea si determinarea sa de a supravietui... pentru a crea, pentru a iubi, pentru a lasa in urma o creatie artistica.

Ma intorc inca o data la analele Holocaustului in cautarea unui raspuns pe care nu-l voi avea niciodata. Finkelbaum devine rivalul lui Dumnezeu, deoarece cand evadeaza din Birkenau, Dumnezeu nu-l asteapta la poarta. El se pune in pozitia autoritatii supreme, dand viata papusilor lui, cerand artei sa ia locul realitatii.
Un artist? Un evreu adevarat? Un suflet plin de iubire?

Finkelbaum-papusarul devine o figura emblematica a luptei perpetue: un artist nu poate sa fie un sclav, si daca un om fara inima ia vointa altuia, artistul e acolo ca martor al istoriei, e de datoria lui sa raporteze despre realitatea obiectiva si sa intre, prin prisma creatiei lui originale.

Daca cineva m-ar intreba de ce fac Papusarul de Gilles Segal in 2013, as surade si i-as spune: pentru ca nu mai avem destula dragoste, intelegere, armonie, darzenie. Ne lipseste acel curaj de a merge mai departe decat limitele noastre umane sau cele impuse de o politica "dictatoriala" sau "democratica".  Un ultim cuvant spectactorilor mei din aceasta seara: fiecare dintre voi are in el o papusa naiva, frumoasa si plina de intelepciune... lasati-o sa traiasca in voi si lasati-o sa-i zambeasca vecinului de scaun (la stanga sau la dreapta)."

Relatii si rezervari bilete: 0721.332.436

www.teatrul-evreiesc.ro

 

Newsletter